• تلفن 04134470428
  • ایمیل m.aghdam.t@gmail.com

سوال های رایج در مورد استفاده از ماشین آلات CNC

  • سوال های رایج در مورد استفاده از ماشین آلات CNC

    سوال های رایج در مورد استفاده از ماشین آلات CNC

    • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
    • مقاله

در یک ماشین CNC باید به دنبال چه چیزی باشیم ؟

در ابتدا باید نیاز ها و انتظارات خود را از ماشین مشخص کرده و مورد برسی قرار دهید . سوالی که باید از خود بپرسید این است که : دقت ، کیفیت پرداخت ، بهره وری ، عمر مفید ابزار و قیمت چقدر مهم است ؟ جواب دادن به این سوال ها ، انتخاب ماشین را آسان تر می کند .

سوال درباره قیمت ماشین ، آخرین سوالی است که باید از خود بپرسید . وقتی که به جواب سایر سوال ها رسیدید ، این سوال اهمیت می یابد . قیمت خرید مهم است ولی در نخستین روز شروع عملیات کاری ماشین ، فراموش می شود . عملکرد و بهره وری ، معیار هایی هستند که سرمایه گذاری را برای باقیمانده عمر ماشین توجیه می کنند . در نهایت سوالی که باید به آن پاسخ داد این است که هزینه به ازای هر واحد تولیدی چقدر است ؟ آیا با افزایش کیفیت ، افزایش عمر مفید ابزار ، افزایش ظرفیت ، افزایش بهره وری (از طریق کاهش زمان یا نیروی کار مورد نیاز برای تولید هر قطعه) می توان هزینه ها را کاهش داد ؟

برنامه ریزی و اجرای عملیات در یک ماشین CNC چقدر دشوار است ؟

امروزه با کمک سیستم های برنامه ریزی مدرن ، تدوین برنامه های پیچیده آسان شده است . کل برنامه ریزی با گرافیک های دو بعدی یا سه بعدی ، بدون نیاز به کد گذاری دستی ، قابل انجام است . عملیات واقعی ماشین نیز به مراتب ساده تر از گذشته شده است . اکثر کنترل کننده های امروزی ، دارای یک رابط هوشمند دستی هستند که از یک سیستم هوشمند برای هدایت اپراتور در همه زمان ها استفاده می کند . این کنترل گر ها حتی دارای یک صفحه نمایش گرافیکی است که تأیید یا ویرایش برنامه را از آغاز عملیات انجام میدهد .

در هنگام انتخاب یک ماشین ، باید به دنبال ترکیب برش و ماشین کاری در CNC یا برش توسط اره و ماشین کاری توسط CNC باشیم ؟

جواب این سوال به مرور و برسی مجموعه ای از سوال ها نیاز دارد : روش ساخت چیست ؟ نیاز های تولید امروز و آینده شما کدام است ؟ تجهیزات ، امکانات و نرم افزار های شما چه هستند ؟ چه رشدی را برای شرکت خود در نظر دارید ؟ پاسخ ساده و آسانی برای این سوال وجود ندارد و به برسی و تفحص نیاز دارد . هر کس سریعا به این سوال پاسخ دهد ، نیاز های حال و آینده شما را در نظر نگرفته است .

با همه فرز های CNC موجود در بازار امروز ، چه چیزی یک فرز قدیمی را از فرز CNC متمایز می سازد ؟

فرز های CNC برای اغلب قطعات کار ، از لحاظ اجزای ماشین و عملکرد دارای مشابهت های زیادی است . همه دارای موتور برای حرکت محور های مختلف هستند ، از فولاد و آلومینیوم ساخته شده اند و دارای محور / فرز برای ماشین کاری قطعات هستند . جالب است به این نکته اشاره شود که مزیت های اساسی یک فرز هوشمند تنها برش قطعات نیست ، بلکه تمام جزئیات مورد نیاز برای برش قطعات را در بر میگیرد : برنامه آماده سازی ، نگهداری و ثابت کردن قطعه کار ، روش کار ، دسته بندی ، تراش ، مونتاژ و رفع خطا از موارد پر هزینه هستند .

در فرز های معمولی حفاظت از ماشین به عهده کاربر است که البته کار ساده ای نیست . اپراتور باید ماهر باشد و در زمینه محدودیت این فرز ها آموزش دیده باشد . فرز های هوشمند با به کارگیری یک کنترل گر قوی ، این مسائل را مرتفع می سازد . این فرز ها معمولا مشکلات موجود در بخش های پر هزینه را مرتفع می سازند و متعاقبا موجب افزایش درآمد می شوند .

چه نرم افزاری را باید برای ماشین خود خریداری کنیم ؟

وقتی یک ماشین با کیفیت خریداری می کنید ، آن ماشین دارای نرم افزار کافی برای هر طرحی که مدنظر شماست ، است . در این زمینه شتاب زده عمل نکنید و بسته های نرم افزاری گران قیمت را که مناسب ماشین شما نیستند خریداری نکنید . زمانی که ماشین را راه اندازی کردید بیشتر در مورد قابلیت های ماشین مطلع می شوید و سپس می توانید در مورد نرم افزار های مورد نیاز خود منطقی تصمیم بگیرید .

امروزه هر سازنده ای با شرکت های نرم افزاری مختلف در ارتباط بوده و معمولا یافتن نرم افزار مناسب برای یک ماشین ، مشکل محسوب نمی شود .

 


*          گروه صنعتی اقدم         *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *