• تلفن 04134470428
  • ایمیل m.aghdam.t@gmail.com

قطعات و اجزای مکانیکی دستگاه اکسترودر

  • قطعات و اجزای مکانیکی دستگاه اکسترودر

    قطعات و اجزای مکانیکی دستگاه اکسترودر

    • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    • مقاله

دستگاه اکسترودر (Extruder) در واقع ماشینی است که مواد اولیه را از طریق قیف تعبیه شده در بالای آن جهت تولید محصول یکنواخت و نواری با سطح مقطع (مثلا زغال فشرده چینی)، وارد این ماشین می‌کنند و این مواد پیش گرم می‌شوند بعد از ذوب شدن این مواد دستگاه نیروی لازم جهت فشار و رانده شدن مواد مذاب به سمت انتهای ماشین و عبور آن از میان قالب را وارد می‌کند که منجر به خروج محصولی یکنواخت و یکپارچه که دارای سطوح مقطع است می‌نماید و دارای انواع تک ماردونه و جفت ماردونه است در این مقاله اجزا و قطعات مکانیکی دستگاه اکسترودر تک ماردونه شرح داده شده است. در حالت کلی روند کار دستگاه اکسترودر به شرح ذیل می‌باشد:

  1. برای شروع کار دستگاه اکسترودر، مواد اولیه (جامد) را از قیف به سیلندر که محفظه ماردون است، انتقال می‌دهند.
  2. مواد اولیه فشرده و به سمت پایین‌تر محفظه منتقل می‌شوند.
  3. مواد اولیه ذوب می‌شود.
  4. مواد بصورت همگن و یکپارچه مخلوط می‌شود.
  5. مواد مذاب پمپ شده و از میان قالب (دای) عبور می‌کند.

 

شماتیک اکسترودر و مشخصات ماردون

شماتیک اکسترودر و مشخصات ماردون

 

اجزای دستگاه اکسترودر

اجزا و قطعات مکانیکی دستگاه اکسترودر عبارتند از:

  1. قیف تغذیه
  2. شاسی اکسترودر
  3. ماردون
  4. صافی (Gauze Filter) و صفحه سرعت شکن (Breaker plate)
  5. الکتروموتور
  6. گیربکس
  7. هد
  8. قالب

قیف

قیف تغذیه به عنوان یکی از اجزای دستگاه اکسترودر به شمار می‌رود در واقع مواد جامد از طریق قیف وارد سیلندر می‌شود و شکل ظاهری قیف بسته به نوع مواد متفاوت است.

شاسی اکسترودر

شاسی اکسترودر از جنس فلزی و به شکل استوانه ساخته می‌شود که سیلندر ماردون در داخل آن قرار می‌گیرد. این شاسی  دارای سوراخ‌هایی است که با عبور دادن آب گرم و سرد، می‌توانیم میزان دما را در دستگاه اکسترودر کنترل کنیم اگر میزان دما کنترل نشود، محصول خروجی خواهد سوخت و در اصطلاح می‌گویند اسکورچ شده است.

ماردون

شکل ظاهری ماردون، مارپیچی است و از آن جهت مخلوط کردن و انتقال حرارات به مواد و پخت مواد پلیمری، در دستگاه اکسترودر به کار برده می‌شود. ماردون‌ها قطعات اصلی سیلندر و اکسترودر به شمار می‌آیند و تعداد آن در دستگاه اکسترودر نسبت به موادی که استفاده می‌شود، یک یا دو است.

 

مارپیچ، به عنوان یکی از مهمترین قطعات مکانیکی اکسترودر

مارپیچ، به عنوان یکی از مهمترین قطعات مکانیکی اکسترودر

 

علاوه بر شاسی، ماردون نیز دارای سوراخ‌هایی است که با عبور دادن آب گرم و سرد، می‌توانیم میزان دما را در دستگاه اکسترودر کنترل کنیم. یکی از عواملی که بر میزان دمای اکسترودر تاثیر می‌گذارد سرعت ماردون یا مارپیچ است یعنی هر چه سرعت ماردون زیاد باشد میزان دمای محصول خروجی زیاد خواهد بود. مارپیچ در دستگاه اکسترودر تک ماردونه دارای سه ناحیه یا زون است. ناحیه تغذیه، ناحیه ذوب یا انتقال و ناحیه پمپ می‌باشد که هر ناحیه‌ی ماردون وظیفه‌ی خاصی را به شرح ذیل بر عهده دارد:

  1. ناحیه تغذیه یا انتقال مواد جامد به سیلندر: وظیفه این قسمت انتقال مواد جامد از قیف به کانال ماردون (مارپیچ) است بلافاصله بعد از رسیدن مواد به کانال، فشرده و به سمت پایین کانال هدایت می‌شود. به دلیل وجود اصطکاک در محفظه کانال، سرعت چرخش مواد کمتر از سرعت چرخشی ماردون است لذا منجر به لغزش مواد در جهت محوري می‌شود براي حرکت رو به جلو مواد این اصطکاک  لازم است. برای اینکه اصطکاک بین محفظه و مواد، ضریب بالایی داشته باشد بخش تغذیه را توسط آب سرد، خنک می‌کنند.
  2. ناحیه انتقالی یا ذوب: در این بخش با حرارات دادن مواد را ذوب و مخلوط می‌نمایند در واقع مواد جامد در مقابل پره جلویی ماردون هل داده می‌شوند. طول این قسمت بستگی به خاصیت مواد، هندسه ماردون و شرایط ساخت و تولید دارد.
  3. ناحیه اندازه گیری (مترینگ) و پمپاژ: بخش اندازه‌گیری برای اکسترودر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در این ناحیه مواد مذاب به صورت یکپارچه و یکنواخت فشار داده می‌شود تا به سمت جلو رانده یا پمپاژ شود و از قالب عبور کند.

صافی و صفحه شکن

صفحه صافی یکی دیگر از اجزای مهم دستگاه اکسترودر محسوب می‌شود و مکان قرارگیری آن در ماشین، بعد از مارپیچ و قبل از دای (قالب) است. این صفحه در واقع توری از جنس سیمی بسیار ظریف است که هرگونه ناخالصی‌ها را از مواد مذاب جدا می‌کند در صورت حذف این صفحه احتمال مسدود شدن سوراخ‌های قالب وجود دارد لذا وجود صافی در روزن ران ضروری است. مقیاس تصفیه‌ی صفحه فیلتر، معمولا 120 تا 150 میلی است یعنی ناخالصی‌ها و مواد ناهمگون از مذاب تا این مقیاس جدا می‌شود ولی باز ممکن است ذرات و ناخالصی‌هایی ریزتر از این مقیاس وجود داشته باشند که موجب ترک‌های خیلی ظریف (مویی) در محصول خروجی شوند برای جلوگیری از این خطا از فیلترهای بسیار ظریف استفاده می‌شود که ناخالصی‌ها را از مذاب تا 45 میلی تصفیه می‌کند و باعث بالا رفتن کیفیت خروجی و افزایش طول عمر محصول می‌شود.

 

صافی به عنوان یکی از اجزای دستگاه اکسترودر

صافی به عنوان یکی از اجزای دستگاه اکسترودر

 

به خاطر ظریف بودن صفحات فیلتر احتمال صدمه دیدن آن توسط ناخاصی‌های مذاب مثل گیر کردن این ناخالصی‌ها در تور یا شکستن آن وجود دارد لذا برای محافظت از این تور بسیار ظریف در مقابل مواد ناهمگن از یک صفحه سرعت شکن (Breaker plate)  استفاده می‌شود. این صفحه دارای سوراخ‌های ریز زیادی که مماس بر یکدیگرند، هستند و با نام نگه‌دارنده توری هم شناخته می‌شود که موقعیت آن پس از صافی است و اجازه‌ی ورود ذرات جامد سوخته شده را نمی‌دهد لذا فقط مواد مذاب به سمت دای حرکت می‌کند. علاوه بر آن جریان حلزونی مواد مذاب را به جریان خطی تبدیل می‌کند که وظیفه‌ی اصلی صفحه سرعت شکن محسوب می‌شود در واقع با ایجاد فشار معکوس به بهتر شدن اختلاط مواد مذاب کمک می‌کند به منظور مدیریت صفحه سرعت شکن بعد از این صفحه شیری قرار دارد که توسط آن می‌توان میزان فشار را در قالب کنترل کرد. سوراخ‌های ظریف تور صافی به مرور زمان با کار کردن مسدود می‌شود لذا نیاز به تعویض به موقع دارند. در اکثر ماشین‌های اکسترودر پیشرفته وقتی صافی صدمه می‌بیند و نیاز به تعویض دارد، این کار بدون متوقف کردن دستگاه صورت می‌گیرد.

 

صفحه شکن به عنوان یکی از اجزای دستگاه اکسترودر

صفحه شکن به عنوان یکی از اجزای دستگاه اکسترودر

 

الکتروموتور

موتورالکتریکی یا الکتروموتور نوعی ماشین‌الکتریکی است که برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی استفاده می‌شود. در واقع وقتی که یک رسانای حامل جریان الکتریکیسته تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی بر رسانا از سوی میدان مغناطیسی وارد می‌شود که منجر به تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی می‌شود. الکتروموتورها می‌توانند از نظر حرکت به دو نوع خطی یا چرخشی تقسیم می‌شوند.

 

الکتروموتور یکی از اجزای دستگاه اکسترودر

الکتروموتور به عنوان یکی از اجزای دستگاه اکسترودر

 

الکتروموتورهای چرخشی از 2 بخش که یکی ثابت و دیگری متحرک است ساخته شده‌اند که به قسمت متحرک روتور گفته می‌شود و به قسمت ثابت که عموما در داخل موتور قرار دارد استاتور یا ایستانه گفته می‌شود. قسمت روتور الکتروموتورهای دوار تحت تاثیر میدان مغناطیسی تولید شده در استاتور، قرار می‌گیرد که منجر به ایجاد گشتاور که عاملی برای چرخش یک جسم به دور خود که در اینجا روتور است، می‌شود.

انواع الکتروموتورها از نظر برق مصرفی

الکتروموتورها بر اساس نوع ساختارشان از برق به یکی از 3 حالات ذیل تغذیه می‌کنند:

  1. جریان مستقیم (Direct Current)
  2. جریان متناوب AC تغذیه (Alternating Current)
  3. الکتروموتور خاص

الکتروموتورهای DC با جریان مستقیم کار می‌کنند. موتورهای با جریان مستقیم از نسخه‌های قدیمی الکتروموتور به شمار می روند. دستگاهای امروزی برای تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی و بالعکس با جریان متناوب (AC) کار می‌کنند و با دو نوع الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فاز در دسترس هستند. الکتروموتور خاص همانطور که از اسمش پیداست با توجه به سفارش و برای کارهای خاص تولید می‌شوند.

گیربکس

یکی از اجزای دستگاه اکسترودر که باعث تحریک و اجرای دستگاه می‌شود، گیربکس است که از قطعات سیستم محرک دستگاه محسوب می‌شود. گیربکس استفاده شده در ماشین اکسترودر از نوع گیربکس‌های صنعتی شافت موازی و یا گیربکس کرانویل با کاربرد سنگین هستند که توان و گشتاور خروجی بالایی دارند و می‌توانند بارهای محوری را تحمل کنند. گیربکس در واقع نیروی محرک را از الکتروموتور می‌گیرد و با کم کردن دور و افزایش گشتاور انتقال می‌دهد. نوع گشتاور گیربکس بستگی به نوع دستگاه و محصول خروجی دارد.

 

گیربکس به عنوان یکی از قطعات مکانیکی اکسترودر

گیربکس به عنوان یکی از قطعات مکانیکی اکسترودر

 

هد

هد دای به عنوان یکی از اجزای دستگاه اکسترودر به شمار می‌رود برای اینکه فشار و انتقال مواد به سمت دای (قالب) در دستگاه اکسترودر یکنواخت و یکپارچه باشد از هد استفاده می‌شود به طور کلی وظیفه‌ی هد به شرح ذیل است:

  1. بدون هیچ دردسر و بی‌نظمی محصول زیادی تولید می‌شود.
  2. جبران تغییر شکل ناشی از خاصیت بازگشت مواد.
  3. در مسیر مواد ممکن است نواحی ساکن و ایستا ایجاد شود، هد این نواحی را از بین می‌برد.

هد قالب به عنوان یکی از قطعات مکانیکی اکسترودر

هد قالب به عنوان یکی از قطعات مکانیکی اکسترودر

 

قالب

داخل دای یا قالب، هد (کلگی) قرار دارد و مواد هنگام خروج از دستگاه اکسترودر از قالب عبور کرده و به شکلی که برروی قالب قبلا توسط طراح، پیاده‌سازی شده در می‌آید.

 

قالب (دای)، به عنوان یکی از قطعات و اجزای مکانیکی اکسترودر

قالب (دای)، به عنوان یکی از قطعات و اجزای مکانیکی اکسترودر

 

نتیجه‌گیری:

در فرآیند اکسترود کردن، مواد اولیه جهت فرم‌گیری و تبدیل به محصول یکنواخت با سطح مقطع از طریق یک قیف وارد دستگاه می‌شود و این مواد تحت فشار و پرس از میان قالب عبور می‌کند.

 

قیمت و ساخت قطعات ماردون و زغال فشرده چینی در تبریز

برای دریافت قیمت قطعات ماردون و قطعات مورد نیاز خط تولید زغال فشرده چینی و همچنین خرید قطعات مارپیچ و قطعات مورد نیاز خط تولید زغال فشرده چینی بهتر است با یک مرکز تخصصی مشورت کنید؛ مجموعه ای که کارشناسان با تجربه را برای راهنمایی ها و مشاوره های لازم در اختیار دارد. اگر در مراجع آنلاین خرید و فروش قطعات ماردون و قطعات مورد نیاز خط تولید زغال فشرده چینی، جستجوی کوتاهی داشته باشید به اهمیت این مسأله پی می برید.

گروه صنعتی اقدم، اقدام به ساخت قطعات ماردون که یکی از قطعات دستگاه اکسترودر می باشد نموده است. این شرکت همچنین در زمینه ساخت تمامی قطعات مورد نیاز اکسترودر مهارت و دانش کافی داشته و فعالیت خود را از سال ها پیش آغاز نموده است. برای دریافت قیمت قطعات ماردون و زغال فشرده چینی در تبریز و همچنین خرید قطعات مارپیچ و زغال فشرده چینی می توانید با شماره های درج شده در ذیل با ما تماس بگیرید و اقدام به سفارش قطعه مورد نیاز خودتان کنید.

 

مشاوره  :  اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید لطفا با ما در تماس باشید.

09143024770 | 04134470428

 


***          گروه صنعتی اقدم         ***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *