• تلفن 04134470428
  • ایمیل m.aghdam.t@gmail.com

همه چیز در مورد دستگاه فرز cnc چهار محور

  • همه چیز در مورد دستگاه فرز cnc چهار محور

    همه چیز در مورد دستگاه فرز cnc چهار محور

    • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    • مقاله

مشاوره و خرید  :  اگر نیاز به مشاوره رایگان و راهنمایی برای خرید دارید لطفا با ما در تماس باشید.
09143024770 | 04134470428

***          گروه صنعتی اقدم         ***


مقدمه

دستگاه فرز cnc چهار محور نسبت به سایر دستگاه های سی ان سی یک سر و گردن بالاتر است، اما در هر صورت نمی توان نقش تعداد محور در عملکرد آنها را نادیده گرفت. یک قانون کلی در دستگاه های سی ان سی بیان می کند که هرچه تعداد محور دستگاه بیشتر باشد، توانایی حرکتی آن بیشتر خواهد بود و می‌توان از آن برای برش های پیچیده تر استفاده کرد. بنابراین طبیعی است که دستگاههای چهار محوره نسبت به دستگاه های سه محور و دو محور در سطح بهتری باشد.

اما اگر می خواهید بدانید که دستگاه فرز cnc چهار محور چه قابلیت هایی دارد و شرایط حرکتی آن به چه صورت است، در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه فرز cnc چهار محور

دستگاه فرز cnc چهار محور یک دستگاه سی ان سی است که از چهار محور متفاوت برای به حرکت در آوردن ابزار برشی استفاده می کند و تمامی حرکات آن تحت کنترل نرم افزار cnc قرار دارد. استفاده از چهار محور در این دستگاه به این معنی است که علاوه بر پوشش دادن سه محور اصلی مختصات دکارتی (XYZ) یک محور حرکتی ترکیبی هم دارد که از آن برای برش های پیچیده و خاص استفاده می کند و به نوعی دستگاه را تبدیل به یک ابزار قدرتمند می کند.

 

دستگاه فرز cnc چهار محور

 

محورهای حرکتی دستگاه های چهار محوره

دستگاه های سی ان سی معمولی دارای دو محور هستند و با کمک آن می‌توانند در دو جهت X و Y حرکت کنند. بنابراین اپراتور دستگاه می‌تواند موقعیت میز دستگاه را تغییر داده و از این طریق امکان اضافه کردن یک محور دیگر به آن را هم دارد. در دستگاه فرز سی ان سی سه محور یک محور اضافی مربوط به Z اضافه شده است که امکان حرکت ابزار برشی به صورت عمودی را فراهم می کند. بنابراین این دستگاه می‌تواند از این محور برای برش هایی مانند سوراخ کاری و حفاری استفاده کند.

این در حالی است که در دستگاه فرز cnc چهار محور یک محور اضافی دیگر هم در نظر گرفته شده که شامل حرکت ترکیبی و گردشی ابزار است. این محور که تحت عنوان محور A شناخته می شود نوعی حرکت گردشی و چرخشی در ابزار برشی به وجود آورده که امکان تراشکاری و فرزکاری اطراف قطعه کار های استوانه ای را فراهم می کند. به عنوان مثال اگر شما به فکر ماشینکاری یک قطعه استوانه ای مانند سیلندر و پیستون خودرو باشید، از این ویژگی استفاده می کنید و قطعه مورد نظر را برش می دهید. حتما این مطلب مربوط به مقایسه دستگاه فرز cnc سه محور با دستگاه های ۴ محور و ۵ محور را مطالعه کنید.

دلایل محبوبیت دستگاه فرز سی ان سی چهار محور

علیرغم اینکه شواهد موجود نشان از برتری دستگاههای ۵ محوره نسبت به دستگاههای چهار محور دارند، اما در این دستگاه‌ها برخی قابلیت های خاص وجود داشته که می‌توان به عنوان دستگاه اصلی در یک کارگاه از آن استفاده کرد. ضمن اینکه دستگاه فرز cnc چهار محور به صورت بالقوه نسبت به دستگاه‌های دو محور و سه محور برتر است. اما در مورد مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نرخ بهره وری بالاتر

برنامه و نرم افزار استفاده شده در دستگاه های چهار محوره دخالت نیروی انسانی در فرآیند تولید را به حداقل می رساند. این موضوع در وهله اول زمان ماشینکاری و تولید قطعات مختلف را کاهش می دهد و از طرف دیگر نرخ بهره وری کارگاه در استفاده از نیروی انسانی را به بالاترین مقدار ممکن می رساند.

عملکرد ساده

در مطلب مربوط به تکنسین دستگاه تراش cnc گفتیم که این افراد باید اطلاعات خاص و منحصر به فردی داشته باشند. اما در دستگاه های چهار محوره از یک سیستم پیشرفته استفاده شده که اپراتور می تواند با اطلاعات حداقلی آنها را کنترل کند. البته نمی توانیم این حقیقت را نادیده بگیریم که آشنایی با اصول برنامه نویسی و همچنین راهنمای طراحی الگوهای مختلف در کار با این دستگاه ضروری است.

دقت بسیار بالا در فرزکاری

با توجه به اینکه تمامی فرآیندهای فرزکاری در دستگاه فرز cnc چهار محور از قبل برنامه نویسی شده است، انعطاف پذیری در کار دستگاه بسیار بالا بوده و به نوعی دقت آن هم تحت کنترل نرم افزار است. بنابراین شما می توانید میزان دقت دستگاه را با توجه به میزان حساسیت در حوزه های مختلف تنظیم کنید. طبیعی است که هر چه جزئیات در یک الگو بیشتر باشد یا حساسیت آن بالاتر باشد، سرعت کار دستگاه به تبع آن کمتر می شود.

تنظیمات و آماده سازی آسان

آماده سازی دستگاه های سی ان سی بسیار راحت انجام می شود و اگر شما به اطلاعات اولیه در کار با این دستگاه ها تسلط داشته باشید، در مدت زمان کوتاهی آن را آماده می کنید و این در ذخیره سازی زمان و صرفه جویی آن به شما کمک می کند.

 

دستگاه فرز cnc چهار محور

 

قیمت دستگاه فرز cnc چهار محور

احتمالاً برخی از برندهای معتبر مانند MAZAK و HASS به چشم شما آمده است. این در حالی است که در بازار دستگاه فرز cnc تبریز و دستگاه فرز cnc تهران هم جلب توجه می کند. در بین کشورهای خارجی هم دستگاه سی ان سی روسی و دستگاه سی ان سی چینی طرفداران زیادی دارند. حالا به هر کدام از این موارد می توانید مشخصات فنی دستگاه را هم اضافه کنید تا متوجه تنوع بسیار زیاد آنها شویم.

این موارد را توضیح دادیم تا بگوییم که بیان کردن قطعی قیمت دستگاه فرز cnc چهار محور تقریباً غیر ممکن است. ضمن اینکه شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش هر کدام از شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است و این باعث می‌شود که قیمت تمام شده از طرف هر کدام از آنها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. اما به عنوان یک قاعده کلی، قیمت دستگاه های چهار محوره نسبت به دستگاه فرز سی ان سی پنج محوره و شش محوره ارزانتر است. این در حالی است که قیمت آنها نسبت به دستگاه های سه محور و دو محور گران تر است.

دستگاه های چهار محوره برای چه حوزه هایی مناسب هستند؟

با توجه به پوشش دادن محور های مختلف در این دستگاه‌ها، با قطعیت بالایی می توان ادعا کرد که دستگاه فرز cnc چهار محور در بیشتر صنایع تولیدی و قطعه سازی کاربرد دارد. این دستگاه از لحاظ سرعت عملکرد و همچنین از لحاظ کیفیت کار برتری محسوسی نسبت به دستگاه پرینتر سه بعدی دارد. هزینه تمام شده نهایی آنها هم نسبت به دستگاه های ۵ محور و ۶ محور هم کمتر است.

بنابراین معمولاً این دستگاه‌ها در بیشتر حوزه‌های صنعتی که نیاز به برش های سه بعدی پیچیده دارند قابل استفاده بوده و می توان از آن در صنعت قطعه سازی، تولید قطعات الکترونیکی، صنایع نظامی، حوزه های پزشکی و موارد مشابه استفاده کرد.

دستگاه فرز cnc چهار محور انتخاب ایده آلی برای کارگاه های خانگی و کارگاه های کوچک نیست، زیرا به عنوان یک دستگاه پیشرفته شناخته شده و معمولاً در حوزه های سبک تر توجیه اقتصادی ندارد. البته نمونه های رومیزی و کوچک آنها در بازار وجود دارد که شما می توانید با قیمت ارزان‌تر آن‌ها را پیدا کنید.

برای مطالعه ی مقاله ی شفت مارپیچ فرز CNC کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *