• تلفن 04134470428
  • ایمیل m.aghdam.t@gmail.com

ساخت ابزار مخصوص

ساخت ابزار مخصوص

تمامی لوازم و محصولاتی که ما در اطراف خود مشاهده می کنیم و از آن ابزار و وسایل استفاده می کنیم از یک قالب و شکل و فرم تشکیل شده است. اکثر لوازمی که ما مورد استفاده قرار می دهیم از جنس پلاستک و یا از جنس فلز های گوناگون می باشد که با روش های متفاوتی درست شده است. حال این گونه ابزار و وسیله ها چگونه ساخته و تولید انبوه می شود؟ در طول تاریخ از قالب ها برای ساخت انواع ابزار ها و سلاح ها استفاده شده و از قالب های ساخت شمشیر گرفته تا قالب های ساخت ادوات کشاورزی، همواره از قالب برای ساخت ابزار ها و سلاح ها در تعداد بالا استفاده شده است.

به توجه به همین قدمت بالا قالب سازی و لوازم قالب سازی را می توان نوعی هنر طراحی به حساب آورد. تکنیک های ساخت قالب و روش های استفاده از لوازم قالب سازی در طول تاریخ دچار تغییر و تحول های بسیاری شده است. امروزه از قالب سازی برای ساخت انواع ادوات و ابزار ها و حتی تحقیقات علمی استفاده می شود.

برای ساخت ابزار آلات متنوع و وسایل مورد نیاز زندگی و تمامی لوازمی که در اطراف خود مشاهده می کنیم نیاز به یک قالب داریم، همانند قالب فلزی و همچنین این قالب باید با استفاده از طراحی قالب پلاستیک ایجاد شود. در گذشته های نه چندان دور برای ساخت این گونه از تولیدات از قالب های گچی و یا چوبی استفاده می شد. اما با رشد چشمگیر این صنعت و نیاز روز افزون جامعه به صنعت قالب سازی ، این نوع قالب ها را با پلاستیک نرم و یا پلاستیک سخت و همچنین فلزات تولید انبوه می کنند.

 قالب فلزی

لوازم ساخت قالب فلزی بسیار متنوع است و برای ساخت قالب فلزی از ابزارهای تراش، سنبه کاری و دستگاه های برش استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار ها لوازم ساخت قالب می توان قالب های دقیق را تولید کرد و قالب های فلزی از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند چرا که بعد از ساخت قالب دیگر نمی توان به راحتی آن‌ها را تغییر داد.

معمولاً از قالب های فلزی برای ساخت قطعات مهم در خودرو ها و دستگاه های مکانیکی استفاده می شود به همین دلیل قالب های فلزی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در هنگام ساخت قالب فلزی باید از ابزار ها و لوازم ساخت قالب مناسب استفاده کرد.

امروزه برای ساخت قالب از لوازم قالب سازی پیشرفته ای استفاده می شود. در ابتدا باید طرح و نقشه قالب ها در سیستم های رایانه ای طراحی و پیاده سازی شود. سپس نمونه اولیه قالب را با استفاده از ابزار ها و لوازم قالب سازی خاص مثل ماشین های تراش و دستگاه های لیزر یا دستگاه های CNC طراحی و تولید کرد.

بعد از اینکه قالب نمونه اولیه ساخته شد می توان دقت و صحت عملکرد آن را مورد بررسی قرار داد و در نهایت در صورت تائید قالب می توان از آن نمونه های بیشتری را تولید کرد تا برای ساخت قطعات در تیراژ بالا مورد استفاده قرار گیرند.

قالب پلاستیکی

برای تولید قطعات مختلف دستگاه ها و ابزارآلات از قالب های صنعتی استفاده می‌شود. قالب سازی و تولید قطعه با استفاده از قالب سازی یکی از قدیمی ترین روش های تولید قطعه است. از زمان های قدیم ریخته گری و قالب سازی در تولید قطعات و ابزار ها مرسوم بوده است . امروزه به دلیل استفاده زیاد قطعات پلاستیکی در ابزار ها و وسایل و حتی خودرو ها باید از قطعات پلاستیکی استفاده کرد. برای تولید قطعات پلاستیکی از فرایند قالب سازی استفاده می‌شود.

استفاده از روش های تزریق پلاستیک و تولید قطعات پلاستیکی باعث می‌شود که قطعات در کوتاه ترین زمان ممکن طراحی و ایجاد شوند . امروزه از انواع قالب های صنعتی استفاده می‌شود.

ساخت ابزار

از قالب های ریخته گری ، قالب برش و قالب تزریق پلاستیک می توان به عنوان پرکاربردترین روش های قالب سازی صنعتی نام برد.

 


*          گروه صنعتی اقدم         *