• تلفن 04134470428
  • ایمیل m.aghdam.t@gmail.com

ساخت قالب صنعتی

  • ساخت قالب صنعتی

    ساخت قالب صنعتی

    • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
    • مقاله

ساخت قالب صنعتی

زمانی که یک قطعه صنعتی نیاز به تولید در تعداد بالا داشته باشد، نیاز است تا از قطعه صنعتی قالب تهیه شود. برای سفارش انواع قالب های صنعتی اولین مرحله ای که انجام می شود طراحی قالب صنعتی است. قالب سازان مدرن برای طراحی دقیق قالب های مدرن صنعتی معمولا از نرم افزار های به روز دنیا استفاده می کنند. پس از اتمام طراحی، با روش های مختلف و بسته به نیاز کارفرما سعی می شود ساخت انواع قالب صنعتی با مواد پلاستیکی و فلزی انجام گیرد.

قالب صنعتی

طراحی و ساخت قالب پلاستیک

یکی از پر کاربرد ترین و متنوع ترین روش های قالب سازی صنعتی ساخت قالب با مواد پلاستیکی است. طراحی و ساخت قالب  پلاستیک با استفاده از قالب تزریق پلاستیک انجام می گیرد. فرایند تولید قالب های تزریق پلاستیک با طراحی شروع می شود. برای طراحی قالب تزریق پلاستیک از نرم افزار های مختلفی چون نرم افزار مهندسی CATIA استفاده می گردد. بعد از طراحی نوبت به ساخت قالب تزریق پلاستیک می رسد.

طراحی و ساخت قالب های فلزی

در تولید قالب های فلزی معمولا از روش ریخته گری استفاده می شود. در این روش، انواع قالب سازی صنعتی به صورت فزی قابل مشاهده است

1- قالب های سنبد و ماتریس:

قالب های سنبد و ماتریس که قالب هایی هستند که دارای 2 قسمت فرورفتگی و برآمدگی هستند و برای هدف یابی متفاوتی از قبیل:
برش- خم- کشش- فم و غیره استفاده می شوند.

2- قالب های برش:

بریده شدن قطعه، بین دولبه ی برنده ی قالب را قیچی شدن گویند وآن بدین ترتیب است گه ابتدا فشار – از قسمت بالایی قالب (سنبد) بر قطعه وارد شده و معادل آن نیروی استحکام کشش قطعه در جهت مخالف آن عکس العمل نشان می دهد تا حدی که نیری فشار فوقانی بیش از نیروی استحکام کششی شود. در این حالت قطعه کنده می شود.

3- قالب های خمش:

خمش، پیچ خوردگی هماهنگ و هارمونیک ماده است به دور محوری صاف و مستقیم که بر روی صفحه خنثی بوده و بر راستای طولی ورق عمود است
کشش باعث دگرگونی دانه بندی ماده می شود.

4- قالب های کشش:

کشش نوعی فلز کاری است که در آن ورق سرد یا قطعه ای با برش محصور در داخل یک ظرف خالی (ماتریس قالب) بدون ایجاد چروک یا شکستگی فرم داده شود. فرم های مختلف ممکن است سیلندریک، جعبه ای شکل با دیواره های صاف یا دیواره های خمیده یا ترکیبی از این دو باشد.

5- قالب های فرم:

فرم دادن نوعی خمش است. ایجاد سنبد و ماتریس بر حسب نوع قطعه و فرم آن با احتساب حالت مزیت و غلبه بر آن در فلزات را شامل می شود. فرآیند فرم کاری از جمله فنونر است که برای ایجاد شکلهای پیچیده به کار می رود. تفاوت این فرآیند با کشش از نظر میزان و نوع تغییر شکلی است که ایجاد می شود.

 


***          گروه صنعتی اقدم         ***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *