• تلفن 04134470428
  • ایمیل m.aghdam.t@gmail.com

زغال فشرده چینی و فرآیند تولید آن

  • زغال فشرده چینی و فرآیند تولید آن

    زغال فشرده چینی و فرآیند تولید آن

    • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    • مقاله

خاک‌اره‌ها یا دانه‌های ریز چوب، از نظر خیلی افراد بی‌ارزشی هسنتد و این خاک‌اره‌ها را دور می‌ریزند ولی در حالی که کاربرد زیادی بخصوص در صنعت دارند. یکی از این کاربردها تولید زغال فشرده چینی با استفاده از دستگاه تولید زغال است در واقع خاک اره به عنوان مواد اولیه (خیلی ارزان) در تولید زغال صنعتی به کار می‌رود. مراحل تولید زغال صنعتی به این شکل صورت می‌گیرد که چوب اره را از طریق قیفی که در بالای دستگاه اکسترود تعبیه شده است، می‌ریزند و بعد خاک اره‌ها کاملا فشرده می‌شوند بطوری که به شکل چوب در می‌آیند و بعد از قرار گرفتن در کوره و جذب گرما کاملا خشک می‌شوند و می‌توان از آن زغال مرغوب با کیفیت بالا بدست آورد یکی دیگر از مزیت‌های مهم این روش صرفه‌جویی در بریده شدن درختان جنگل و جمع‌آوری خاک‌اره‌ها از کارگاه‌ها و داخل شهر است. ما در این مقاله به بررسی فرآیند تولید زغال فشرده چینی توسط دستگاه اکسترود خواهیم پرداخت. زغال تولیدی با این روش بدون بو و دود خواهد بود.

 

دستگاه اکسترودر زغال

دستگاه فشرده ساز یا اکسترودر زغال

تولید زغال، از چوب مرطوب با استفاده از روش دستی سخت است و اگر به درستی انجام نشود زغال بعد از قرارگیری بر روی شعله قطعه قطعه می‌شود ولی با استفاده از دستگاه اکسترودر زغال، می‌توان با ضایعات و ریزدانه‌های چوب‌ها (حتی اگر مرطوب باشند)، زغال فشرده با کیفیت بالا و مرغوب تولید کرد.

این دستگاه عملیات پرس و قالب‌گیری مواد اولیه (خاک اره، خاک زغال، پوست گردو و …) را انجام می‌دهد که نتیجه‌ی آن تولید بریکت است، در این دستگاه به دلیل وجود فرسایش و استهلاک بالا از سیلندر ضدسایش و ماردون برای افزایش طول عمر آنها به کار گرفته شده است در واقع تجهیزات تشکیل دهنده‌ی این دستگاه محفظه‌ها و ماردون‌ها (مارپیچ) هستند و به خاک‌اره نیرو وارد ساخته تا با فشار در انتهای دستگاه از میان یک قالب عبور نموده و محصولی نواری شکل با سطح مقطع خاص تولید نماید.

 

دستگاه اکسترودر زغال

 

در فرآیند تولید زغال فشرده از چه ماشین‌هایی استفاده می‌شود؟

خط تولید زغال فشرده چینی یا به عبارت دیگر مراحل تولید زغال فشرده چینی شامل دستگاه‌های متعدد و متنوعی است که در زیر اشاره شده است:

 

خط تولید زغال فشرده چینی

 

  1. ماشین خرد کن: برای اینکه محصول تولیدی با کیفیت باشد لازم است مواد اولیه که خاک اره است، کاملا خرد و آسیاب شود.
  2. ماشین سرند یا الک: ممکن است در ابتدا همراه خاک اره و خاک زغال،ضایعات و ناخالصی‌هایی وجود داشته باشند که حتما باید تفکیک و جدا شوند.
  3. ماشین مخزن گرمکن حرارتی و گرمایشی: این مخزن برای تولید گرما از گازوئیل یا گاز استفاده می‌کند.
  4. ماشین خشک‌کن: خاک اره، هم رطوبت داخلی و هم رطوبت بیرونی دارد که این ماشین رطوبت بیرونی خاک اره را به 12 درصد کاهش می‌دهد.
  5. ماشین مکنده توربینی: جهت هدایت خاک اره از سمت ماشین خشک کن به سمت سیکلن استفاده می‌شود که این کار با کمک مکش هوا صورت می‌گیرد.
  6. ماشین سیکلن گریز از مرکز: جهت هدایت خاک اره‌های کاملا خشک، به سمت دستگاه اکسترودر استفاده می‌شود در واقع یک مخزن مخروطی شکل در بخش انتهای دستگاه خشک کن قرار دارد که خاک اره‌ها بعد از عبور از لوله‌های خشک کن، در این مخزن به منظور اعلام آمادگی برای فشرده و پرس شدن، جمع می‌شوند.
  7. ماشین میکسر: جهت تبدیل خاک اره به خمیر از میکسر استفاده می‌شود. باید یادآور شد که زغال، حالت چسبندگی ندارد و نمی‌توان آن را بدون افزودنی‌هایی، فرم‌دهی کرد لذا خاک زغال با ماده چسبناکی میکس می‌شود و خمیر حاصله جهت فشرده‌سازی وارد دستگاه اکسترودر می‌شود.
  8. ماشین اکسترودر یا فشرده‌ساز: جهت فشرده‌سازی و قالب‌گیری خمیر استفاده می‌شود. پرس شدن مواد را بریکت می‌نامند و برای پخته شدن وارد کوره صنعتی می‌شود.
  9. کوره: جهت پخت بریکت از کوره صنعتی یا سنتی استفاده می‌شود. مراحل کار در کوره‌های صنعتی به این صورت است که بریکت وارد محیط بدون هوا می‌شود و حرارت به صورت غیر مستقیم به بریکت داده می‌شود یعنی بدون تماس به بریکت آن را گرم می‌کند.
  10. فیلتر مادر کاهنده دود: کوره‌ها از فیلتر حذف دود استفاده می‌کنند.

فرآیند کلی تولید زغال فشرده

خاک اره، مواد اولیه‌ی فرآیند تولید زغال فشرده (صنعتی) است که می‌توان این مواد اولیه را از نجاری‌ها یا کارگاه‌های چوب و کلاف مبل و … با قیمت ارزان و مناسب تهیه کرد. در این فرآیند ابتدا باید خاک اره را به کمک دستگاه خرد کن، کاملا خرد و آسیاب کرد تا محصول نهایی باکیفیت باشد. بعد از الک و جداکردن ناخالصی‌ها جهت رطوبت‌گیری وارد دستگاه خشک کن (داخل این منبع، مشعلی وجود دارد که برای ایجاد گرمایش از گازوئیل یا گاز استفاده می‌کند) می‌شود و سپس توسط دستگاه میکسر، خاک اره با موادی چون تخمیر کننده و آب مخلوط می‌شود که نهایتا به خمیر تبدیل می‌شود.

 

زغال فشرده ی خام

 

این خمیر تولیدی از طریق قیفی که در بالای دستگاه اکسترود تعبیه شده است، به صورت منظم و لایه‌ای روی هم پرس و فشرده‌سازی می‌شوند تا به صورت بریکت در آیند و بعد با کمک دستگاه خردکن زغال فشرده به فرم شمش مستطیلی که یک سوراخ (حفره) در مرکز آن وجود دارد از سیلندر بیرون می‌آید. بریکت‌ها برای از دست دادن رطوبت و خشک شدن وارد دستگاه خشک کن می‌شوند.

 

زغال فشرده چینی

 

در مرحله‌ی آخر زغال‌های فشرده و خرد شده جهت پخته شدن در کوره‌های صنعتی قرار می‌گیرند پس از پخته شدن زغال‌ها، برای وارد شدن به بازار باید سرد و خنک شوتد. زغال ساخته شده با این روش بدون بو و دود بوده و همچنین دوام و کیفیت خیلی بیشتری نسبت به زغال معمولی دارد.

امتیازات استفاده از زغال فشرده چینی نسبت به زغال سنتی

زغال فشرده چینی می‌تواند به عنوان جایگزین مناسب برای زغال سنتی استفاده شود:

  1. کمک به محیط زیست: تولید زغال فشرده چینی با استفاده از دستگاه تولید زغال علاوه بر کیفیت بالای محصول به حفظ سرمایه‌های سبز کشور که جنگل‌ها و درختان هستند، کمک می‌کنند. بشر برای ساخت زغال به روش سنتی به طبیعت آسیب می‌زند و درختان ارزشمند زیادی را قطع می‌کند. اگر با دستگاه تولید زغال، برای تهیه‌ی زغال استفاده شود به حفظ محیط زیست؛ با جلوگیری از قطع درختان، کمک کردیم.
  2. تولید حرارت و گرمای بیشتر: زغال فشرده چینی به خاطر داشتن توانایی تولید حرارت بیشتر در مقایسه با زغال سنتی می‌تواند خود عامل موثری در صرفه جویی از زغال شود.
  3. عدم تولید بو و گاز، هنگام مصرف: در هنگام تولید زغال فشرده ی چینی، گاز آن گرفته می‌شود لذا موقع مصرف و سوختن از خود بو و گازی تولید نمی‌کند که منجر به سازگاری و بی‌خطر بودن آن هنگام مصرف می‌شود.
  4. استفاده راحت و آسان: زغال فشرده به دلیل داشتن ابعاد مناسب و شکل قالبی و یکدست آن، هنگام بسته‌بندی نیازی نیست با دست شکسته و تکه تکه شود لذا سبب کثیفی و آلودگی دست و محیط نمی‌شود.
  5. عمر بالای آن هنگام سوختن: زغال فشرده در مقایسه با زغال سنتی در هنگام سوختن زود خاکستر یا به عبارتی زود تمام نمی‌شود که این خود عامل موثری در صرفه‌جویی زغال می‌باشد.

امتیازات تولید زغال فشرده چینی نسبت به زغال سنتی

  1. ارزان بودن مواد اولیه
  2. مواد اولیه که خاک اره، خاک زغال، پوست گردو و … است به راحتی و به مقدار زیاد در نجاری‌ها، کارگاه‌های چوب و… پیدا می‌شود.
  3. با تبدیل ضایعات (خاک اره) به زغال ارزشمند و با کیفیت دست پیدا می‌کنیم که می‌تواند شغل پردرآمدی باشد چون سوددهی خوبی دارد.
  4. توانایی تولید بریکت یا زغال خام در حدود 200 کیلوگرم در یک ساعت را دارد.

زغال فشرده چینی در کجا بیشترین کاربرد را دارد؟

  1. به دلیل نداشتن دود و بو برای پخت و پز یا قلیان مناسب است.
  2. در سفره‌خانه‌ها
  3. در رستوران‌ها

ماردون اکسترودر زغال

شکل ظاهری ماردون اکسترودر زغال، به صورت مارپیچ است که درون سیلندری فلزی قرار دارد و جهت انتقال حرارت به مواد ترکیبی اکثرا به کمک این سیلندر انجام می‌شود. مارپیچ (ماردون) می‌تواند یک یا چند کاناله باشد.

 

ماردون اکسترودر زغال

 

همان طور که قبلا گفته شد در خط تولید زغال فشرده چینی از ماشین‌های متعددی استفاده می‌شود که اصلی‌ترین آن دستگاه اکسترودر زغال است، همچنین این دستگاه از قطعات مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آن ماردون اکسترودر زغال می‌باشد به عبارت دیگر این دستگاه صنعتی، اصلی‌ترین دستگاه خط تولید زغال فشرده چینی و همچنین اکسترودر زغال محسوب می‌شود.

بنابراین ماردون اکسترودر زغال (که به شکل مارپیچ است)، در فرآیند تولید زغال فشرده چینی، وظیفه‌ی اصلی را انجام می‌دهد یکی از این وظایف افزایش طول عمر دستگاه است بدین تریبب که احتمال فرسایش و استهلاک در دستگاه اکسترودر، هنگام پرس و فشرده‌سازی مواد اولیه بالا می‌رود و برای جلوگیری از این آسیب‌دیدگی از سیلندر ضدسایش و ماردون اکسترودر زغال برای افزایش طول عمر آنها به کار گرفته شده است.

تاثیر ماردون اکسترودر زغال در بریکت

  1. ماردون اکسترودر زغال باعث می‌شود که بریکت‌ها یک‌دست و هم‌اندازه باشند و شکل ظاهری اسفنجی یا ابری به خود نگیرند و همچنین ترک برندارند.
  2. بافت مولکولی موجب زیبایی ظاهری زغال و سازگاری و بی‌خطر بودن آن هنگام مصرف می‌شود. ماردون اکسترودر زغال و عوامل دیگر در ایجاد این بافت مولکولی نقش دارند.

نتیجه گیری

زغال بدست آمده از دستگاه تولید زغال (اکسترودر زغال) یکنواخت و یک‌دست هستند و دارای استحکام و سازگاری بالا هنگام مصرف می‌باشد و مراحل تولید زغال بدون بو و دود انجام می‌گیرد.

 

گروه صنعتی اقدم، در زمینه ساخت تمامی قطعات مورد نیاز خط تولید زغال فشرده چینی مهارت و دانش کافی داشته و فعالیت خود را از سال‌ها پیش آغاز نموده است و همچنین محصول زغال فشرده چینی را تولید و عرضه می‌کند. بنابراین شما تولیدکنندگان عزیز زغال فشرده برای دریافت قیمت زغال فشرده چینی، قیمت قطعات مورد نیاز خط تولید زغال فشرده چینی در تبریز، قیمت قطعات ماردون در تبریز و همچنین جهت خرید زغال فشرده چینی، خرید قطعات مورد نیاز خط تولید زغال فشرده چینی می‌توانید با شماره های درج شده ذیل تماس بگیرید و اقدام به سفارش قطعه مورد نیاز خودتان کنید.

 

مشاوره  :  اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید لطفا با ما در تماس باشید.

09143024770 | 04134470428

 


***          گروه صنعتی اقدم         ***

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *