• تلفن 04134470428
  • ایمیل m.aghdam.t@gmail.com

همه چیز در مورد تراش CNC

  • همه چیز در مورد تراش CNC

    همه چیز در مورد تراش CNC

    • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
    • مقاله

آشنایی با قالب‌سازی

 

قالب‌سازی

 

برای تولید قطعات صنعتی اولین نیاز ساخت قالب محصول مورد نظر می‌باشد که اینکار توسط کارگاه‌های قالب‌سازی و تراش‌کاری صورت می‌پذیرد. تاریخچه‌ی قالب‌سازی به حدود پنج هزار سال قبل می‌رسد که در گذشته از ماسه، سنگ و … برای ساخت قالب‌ها استفاده می‌شده است ولی اکنون استفاده از فلزهای آلمینیوم ، اهن و … جایگزین روش‌های سنتی شده است.

به طور کلی برای تعریف قالب‌سازی می‌توان اینگونه بیان کرد که قالب‌سازی یک فرآیند تولیدی برای تولید قطعات با تزریق مواد به یک قالب است.

قالب‌سازی مدرن را می‌توان با یک سری از مواد، از جمله فلزات، شیشه ، الاستومرها، پلیمرهای گرمانرم و گرماسخت و … ، انجام داد.

برای ساخت و تولید قالب‌های صنعتی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که می‌توان به طور خلاصه ان‌ها را در 4 دسته‌ی زیر جای داد:

  1. قالب‌های ریخته‌گری
  2. قالب‌های تزریق پلاستیک
  3. قالب‌های آهنگری
  4. قالب‌های پرس

قالب‌سازی و تراشکاری

دستگاه تراش در قالب‌سازی و تراشکاری

دستگاه تراش

 

ماشین تراش دستگاهی است که برای تراش فلزها معمولا به صورت دواری شکل استفاده می‌شود. به منظور سرعت بالای تراشکاری نسبت به سایر روش‌ها استفاده از دستگاه و ماشین تراش یک روش پر استفاده و معمول در صنعت قالب‌سازی و تراشکاری به حساب می‌آید.

کاربرد اصلی دستگاه تراش در قالب‌سازی و تراشکاری ایجاد تغییر در اندازه و سایز قطعات ایجاد شده، تغییر در فرم آن‌ها و … می‌باشد.

امروزه با اتصال ابزارهایی مانند: مته ، قلاویز و … بر روی ماشین‌های تراش دامنه‌ی فعالیت‌ها و کارایی‌های دستگاه تراش بسیار گسترش پیدا کرده است به طوری که عملیاتی همچون قلاویز زنی، سوراخکاری و … به راحتی با ماشین تراش و دستگاه تراش در کارگاه قالب‌سازی و تراش‌کاری ایران صنعت قابل انجام می باشد.

در تمام عمليات‌هایی که در قالب‌سازی و تراش‌کاری صورت می‌پذیرد، مانند تراش‌کاري، سوراخ‌کاري، فرزکاري و يا اره‌کاري براده توليد می‌شود. در اين حالت نيرويي برابر بيست تن بر اينچ مربع وارد مي‌شود، که اين مقدار نيروي زياد باعث کشش و تغيير فرم فلز می‌شود و باعث ايجاد حرارت مي‌شود و حرکت براده در طول سطح برش باعث اصطکاک خواهد شد و اين مقدار اصطکاک در لبه برش رنده توليد حرارت مي‌کند، که اين خود يک عامل مهم در هنگام براده‌برداري می‌باشد.

دستگاه‌های تراش CNC در قالب‌سازی و تراش‌کاری، دستگاه‌هایی با کنترل CNC‌ هستند که ارزش کاری زیادی به دلیل قابلیت کنترل و فرم‌دهی CNC دارند.

دستگاه تراش CNC

 

 

دستگاه‌ تراش‌ CNC سه‌ محوره در قالب‌سازی و تراشکاری، اضافه بر دارابودن کارایی‌ها و توانایی‌های‌ دستگاه‌ تراش‌ CNC دو محوره در قالب‌سازی و تراشکاری، از قبیل‌ فرم‌ تراشی‌، پیچ‌ تراش‌ و… دارای‌ محور سومی‌ می‌ باشد که جهت‌ فرزکاری‌ قطعات‌ است.

روش کار‌ دستگاه تراش CNC در قالب‌سازی و تراش‌کاری اینگونه است‌ که‌ بر روی‌ تارت و در داخل‌ جایی‌ که‌ هلدر فرز بر روی‌ آن‌ سوار شده است یک‌ هزار خار داخلی‌ قرار دارد و خود هلدرفرز دارای‌ هزار خار خارجی‌ می‌باشد و در داخل‌ هزار خار داخلی‌ تارت‌ که‌ خود متصل‌ به محوری‌ است‌ و‌ توسط موتور جداگانه‌ای‌ حرکت‌ دورانی‌ خواسته‌ شده‌ را انجام‌ می‌دهد قرار می‌گیرد.

هنگام‌ قرار گرفتن‌ دستگاه تراش CNC سه محوره در حالت‌ فرزکاری‌ حرکت‌ دورانی‌ اصلی جهت ماشین کاری را این محور انجام‌ می‌دهد و حرکت‌ دورانی ‌اسپندل‌ مقدار حرکت‌ در محورYرا تأمین‌ می‌کند بنابراین‌ در این‌ دستگاه‌ برخلاف‌ دستگاهای‌ تراش‌ CNC دو محورکه‌ ما فقط صفحه‌ (X-Z) را داریم‌ در این‌ دستگاه‌ ما می‌توانیم‌ هر سه‌ صفحه‌ (X-Z) و (Y-Z) و (Y,X) را داشته‌ باشیم ‌و عملیات‌ لازم‌ طبق‌ برنامه‌ نوشته‌ شده‌ را انجام‌ دهیم.

تراش CNC چیست

 

تراش CNC و قالبسازی

 

دستگاه سی‌ان‌سی یا کنترل عددی کامپیوتر (CNC) به دستگاهی گفته می‌شود که انواع مختلف فناوری و ماشین آلات در آن گنجانده شده است. همچین دستگاهی به عنوان یک ماشین تراش و دستگاه تراش CNC شناخته می‌شود.

با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی، ماشین‌های CNC به سرعت جایگزین برخی از ماشین‌های قدیمی‌تر و سنتی شده‌اند، استفاده از دستگاه تراش CNC با تعداد بسیار زیادی مزایا همراه است. این دستگاه‌ها می توانند به آسانی تنظیم و اداره شوند. دستگاه‌های تراش CNC تکرارپذیری فوق‌العاده‌ای را همراه با دقت بالا در تولید قالب‌های صنعتی ارائه می‌دهند.

دستگاه CNC چگونه کار می‌کند؟

یک برنامه‌نویس می‌تواند به صورت دستی یک قسمت یا ابزار مسیر تولید قالب را طراحی کند. سپس فایل کامپیوتری رمزنگاری شده به داخل دستگاه CNC آپلود می‌شود و دستگاه به طور خودکار قطعات مورد نظر را که برای آن‌ها طراحی صورت پذیرفته است را تولید می‌نماید.

ماشین تراش CNC به وسیله یک رابط منو بر روی یک کامپیوتر کنترل می‌شود. اپراتور که فرایند را مدیریت می‌کند می‌تواند یک شبیه‌سازی بصری از نحوه عملکرد دستگاه در مرحله تولید را ببیند.

ماشین‌های تراش CNC به روش‌های گوناگون طراحی شده‌اند و بر اساس سازنده دستگاه تولید می‌شوند. با این حال، اکثر آنها دارای برخی از ترکیبات قابل توجهی هستند. یک برجک بخشی از ماشین است که دارنده ابزار را نگه می دارد و به همین ترتیب آنها را نشان می‌دهد. اسپیندل برای نگهداری قطعه کار طراحی شده است. علاوه بر این، اسلایدهای وجود دارد که اجازه می‌دهد تا یک برجک در یک زمان چند محور حرکت کند.

در صنعت ماشین‌کاری و قالب‌سازی، تراش CNC رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، به خصوص در طراحی و استفاده از تراش‌های سی‌ان‌سی شاهد رشد چشم‌گیری بوده‌ایم.

ماشین‌آلات تراش CNC مانند دیگر ماشین‌های تراشنده CNC در سال‌های اخیر تبدیل به بخش عمده‌ای از صنعت ساخت‌و‌ساز شده‌اند. بنابراین، انتظار می‌رود که عملیات این ماشین‌آلات همچنان به بهبود و حمل وزن قابل توجهی در این زمینه ادامه دهد.

ماشین‌کاری و تراش CNC و ساخت قالب صنعتی:

یک فرآیند که معمولا با یک بلوک از مواد مورد نظر آغاز می‌شود ماشین‌کاری CNC نامیده می‌شود.

تراش CNC شامل حذف دقیق لایه‌های مواد در یک زمان می‌شود. این فرآیند اجازه می‌دهد تا مواد مختلفی با محدودیت‌های چندگانه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، به دلیل کنترل کامپیوتر، برش‌ها و اندازه‌ها بسیار دقیق و کنترل شده می‌باشند.

 


***          گروه صنعتی اقدم         ***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *